- Доц. Костов, след „Седмицата на гората“ и нейната 90-та годишнина, под мотото „Гората - мост за бъдещето“ през миналия месец април, какво от този „мост за бъдещето“ е длъжен, амбициран и в състояние да изгради настоящият екип на МЗХ с политиката на държавата в сектора?
- Политиката в сектора е насочена преди всичко към ефективното стопанисване и контрола в горите. Затова и от известно време на електронната страница на Изпълнителната агенция по горите са публикувани за обществено обсъждане проектопромените в Закона за горите и 4 наредби към него. На практика с тяхното приемане се очаква да се подобри стопанисването, в т.ч. дейностите по ползване в горите, планирането на лесовъдските мероприятия в тях, както и осъществяването на ефективен контрол по спазване на нормативните разпоредби. От друга страна, държавата отдавна има амбиция да увеличи броя на сертифицираните горски стопанства, а колкото до лесовъдската намеса – тя е необходима във всички гори, в това число и сертифицираните. За всички е ясно, че правилното поддържане на гората създава условия за запазване на биоразнообразието и оптимизирането на нейните различни и изключително важни функции.
- Каква е водещата цел на тези законодателни промени?
- Промените целят преди всичко да се подобри контролът и разпореждането с дървесината, добита от горите, за да се осигури законово регламентирано противодействие на незаконната сеч. Търговците, които ще осъществяват дейност в горите, ще изпълняват общоприети лесовъдски правила, за което отговорност носят назначените в тях т.нар. регистрирани лесовъди. По този начин ще може да се проследява продукцията им и да се търси персонална отговорност при нарушения.
- Кои са водещите насоки в изготвения проект за промени в Закона за горите преди очакваното му внасяне за дебати в ресорната Парламентарна комисия и пленарната зала на Народното събрание?
- Проектът предвижда промени в начина на планиране за имотите в горските територии на физически и юридически лица с площ до 2 ха. Това на практика е едно възстановяване на стария ред за планиране чрез задължително изработване на горскостопански програми. Така се прекратява възможността за ползване на до 20% от запаса без програми до утвърждаването на горскостопанските планове. Това ще рече, че се прекратява възможността за осъществяване на ползване от горските територии без наличие на горскостопански план или програма. С промените се въвежда отново възможността територии, които представляват гора по смисъла на Закона за горите и които са били гори до влизане в сила на Закона за собствеността и ползването на земеделски земи, но са възстановени като земеделски, да бъдат включени в горските територии. За целта със заповед на министъра на земеделието и храните ще се създават комисии на общинско ниво под ръководството на Регионалните дирекции по горите, които да изготвят списъци на имотите, чиито характеристики съответстват на определението за гора по този закон.
- Какъв ще е смисълът на тези списъци?
- С тях се цели да бъдат определени тези имоти, след което същите могат да бъдат планирани и да се стопанисват спрямо действителното им състояние, за да може да се осъществява и контролът, предвиден в Закона за горите. Предвижда се собствениците да бъдат информирани за промените, настъпили в тяхната собственост, като им се дава достатъчно дълъг период да решат и декларират дали ще управляват имота си като гора или земеделска територия.
- Ще се оптимизира ли контролната дейност на служителите от държавните горски и ловни стопанства?
- В проектозакона се извършва промяна във връзка с необходимостта служителите от държавните горски и ловни стопанства да имат възможност при участието си в новосформираните мобилни екипи за извършване на проверки да могат да съставят актове и в района на дейност на други Държавни горски стопанства (ДГС) и Държавни ловни стопанства (ДЛС) от едно държавно предприятие (ДП). Такава възможност към момента на практика те нямат.