- Г-жо Михова, от 28 април до 1 май 2016 г. в Пловдив ще се осъществи домакинството на България на Concours Mondial de Bruxelles – най-престижният и независим винен конкурс в света и единственият международен, който пътува и прави допълнителна проверка на наградените вина. Какво е другото любопитно около неговата история, правила и привилегии за победителите?
- Concours Mondial de Bruxelles наистина е най-престижният международен и конкурс на виното и като независим, той действително прави постконкурсни проверки. Особено за България това мисля, че е много важно, тъй като доверието на нашите производители в конкурсите и в това как те се правят невинаги е много ясно и често те са скептично настроени. Самият конкурс прави следконкурсни проверки. За целта на него винаги се изпращат четири мостри, от които една се задържа. Наградените вина се закупуват от над 200 точки на продажби в крайните магазини, дистрибутори и др. и се прави сравнение с мострата, която е изпратена. Това е много важно и за целта се извършва химически анализ от френска лаборатория. Съответно се проверява и начинът, по който са поставени върху бутилката логото на конкурса и получения на него медал, както и на техния размер. Съответните медали имат различен аспект и начин на отпечатване и се държи тези детайли да бъдат спазвани, като определящи имиджа на конкурса. Самата постконкурсна проверка е много сериозна и ако се констатира нередност при някое наградено вино, от ръководството на конкурса пишат както до самия производител, така и до всички дистрибутори и мрежи, където виждат, че то е продавано. Пишат и до националните власти. По принцип при констатиране на тези нарушения за производителя, който ги е допуснал, следва забрана за участието му в конкурса за следващите пет години. Това е особено важно, защото ако някой си затвори вратата към такъв престижен конкурс, хвърля сянка върху цялостния си имидж.
- От коя година датира този конкурс?
- Той е започнал преди 23 години. В името му фигурира „de Bruxelles“, защото е създаден в Брюксел и е започнал от там. От десет години насам са решили, че ще пътуват в различни страни. От една страна, това е шанс, защото водят цялата тази елитна група от международни експерти и ги карат да преоткрият една страна, която познават добре или недостатъчно добре. От друга гледна точка, те фактически дават възможност тази страна да бъде видяна на международно ниво.
- По принцип мисията на конкурса каква е – да открие елитните, истински, изключително качествени вина на дадена страна или да преоткрие една дестинация, по пътя на която тези вина се правят, или комбинация от двете?
- Комбинация от двете цели, тъй като акцентът на конкурса е не само вино, но също така култура, гастрономия и т.н. С други думи, при избора на крайната дестинация – страната и града, в който ще се проведе конкурса, е важно последният да е в центъра на нейното винопроизводство, както е Пловдив за България. Трябва да има какво да се покаже от производствена гледна точка, но от друга страна и да е съчетано с възможността това място да предоставя контакт с културно-исторически забележителности на съответната страна, тъй като виното е част от нейната култура. Акцентът не е върху скъпи вина, а върху нещо автентично, добре направено и качествено. Затова и винопроизводството от типичните български сортове ще е големият хит на конкурса. Неговият първи ден – 28 април т.г., започва със семинари и по-типичните сортове. Ще има теоретична част за характеристиките им, представяния и дегустация на вина. Засега (бел. ред. на 14 март т.г) има 16 фирми, изявили желание за участие в дегустационната част, която ще продължи и по време на вечерята на 28 април при откриването на конкурса и ще се предоставят типични наши сортове. Имаме голямо разнообразие от фирми и производители, които биха ги показали.