Агрокомпас Архив броеве
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ
Четвъртък, 28 Март 2024

Декември 2023

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Гост на броя Брой: Юли 2016
Не са необходими много средства, а много знания и предприемчивост
Проф. Николай Тодоров

Не са необходими много средства, а много знания и предприемчивост

print

e-mail facebook

- Последователите на работата Ви като декан на Аграрния факултет на Тракийския университет в Стара Загора в периода 1989-1993 г. я определят като „мяра за професионална отговорност, световен мащаб и новаторство, за прецизност в научните изследвания и обучението.“ Какви са конкретните ѝ измерения в обобщена информация и спомен за тези години?

- Бях декан през първите години на прехода от социалистическа към пазарна икономика в България. Познавах образованието и науката в западния свят и имах реална представа какво трябва да се направи. Зад гърба ми беше едногодишна работа, след защита на докторска дисертация в Гандския университет в Белгия. Освен това през този период имах възможността да срещна и дискутирам проблемите на науката и образованието с многото видни учени в Западна Европа. Пресни бяха и спомените от 8-годишната съвместна изследователска работа с учени от университети в САЩ. От работата си като заместник-декан и заместник-ректор познавах състоянието и проблемите на Аграрния факултет и на тогава известния като Висш институт по зоотехника и ветеринарна медицина (ВИЗВМ) в гр. Стара Загора. Международният ми опит и доброто познаване на учебната и научната дейност на Факултета, както и на кадрите, улесниха много извършването на налагащите се промени.

Първата задача, с която се заех, беше промяна в учебните програми – отпадане на редица дисциплини, въвеждане на нови учебни предмети, разделяне на дисциплините на задължителни и избираеми, както и стимулиране на преподавателите да извършат необходимите промени в учебното съдържание и да осъвременят учебниците. Последваха въвеждането на преподавател и на студент от горните курсове като тютор (съветник), който да подпомага студентите при избора на специалност и на дисциплини, при преодоляване на трудностите, срещани при обучението и проблеми от различно естество в личния им живот. Поставено беше началото на анкетиране на студентите за качеството на обучението, присъждане на награди за най-добрите преподаватели и за научни достижения (за целта беше учреден медал на името на проф. Куманов), завеждане на златна книга на отличниците, на система за проследяване съдбата на завършилите факултета и други мерки. Всички те имаха за цел да подобрят самото обучение.

 По това време инициирах създаването на Съюз на зооинженерите и станах неговия първи председател. Проведохме няколко конференции за подпомагане на зооинженерите, работещи в производството и различни ведомства, за да се осъвременят познанията и извършат налагащите се промени в производството. Заедно с проф. Владимир Станков реорганизирахме преподаването по дисциплините, свързани с икономиката и организацията на земеделското производство и ги обособихме в отделен Аграрно-икономически факултет. Обърна се сериозно внимание на издаването на нови учебници, отразяващи по-добре новостите в науката и промените в условията на аграрното производство. Сложихме началото на една добра практика – Годишният отчет на Декана и Справочника на студента, да се отпечатват в отделна брошура. Всички решения на Факултетния съвет и на Деканското ръководство обявявахме публично на специално табло. Въведени бяха още редица непознати до тогава практики във Факултета.

Иска ми се да кажа нещо и за последствията от всичко това. Много от въведените от мен дейности продължават с добър успех и днес, повечето от тях впоследствие бяха узаконени официално от Министерството на науката и образованието. Съжалявам, че някои нововъведения не се разбираха добре и не се дооцениха от моите последователи и постепенно бяха занемарени. Имам предвид ролята на тюторите, награждаването на добрите преподаватели, редовното издаване и осъвременяване на учебниците (отчитайки невъзможността на нашите студенти да използват чуждестранни книги), въвеждащата лекция при хабилитиране, месечните семинари на преподавателите по актуални проблеми на науката и образованието, както и редица мероприятия, целящи непрекъснатото подобряване на методите за преподаване и мотивиране на студентите. Неполагането на достатъчно грижи в посочените направления спомогна за възникването на редица проблеми в нивото на обучението на студентите и готовността им да се реализират и намерят работа след завършване на образованието си.

Друга слабост, която се допусна впоследствие, беше непрекъснатото увеличаване на задължителните дисциплини, които достигнаха твърде голям брой (32). Обучението се претрупа с редица нови дисциплини, за които се готвят по-добри кадри в други университети и не можем да ги конкурираме. Голяма част от неблагоприятните промени са мотивирани с нуждите на зооинженера, а всъщност са свързани с желанието на влиятелни администратори или преподаватели. Не беше отчетено, че споменатото претоварване не са в състояние да понесат слабо подготвените (със среден успех от гимназиите 3,16) новоприети студенти и противоречи на стремежа за намаляване на обучението в бакалавърска степен на 3 години. Всичко това доведе до незадоволителна подготовка на зооинженерите, до малък брой на постъпващите на работа по специалността, до слабото им търсене от фермерите и дори от службите по земеделие. Безспорно за тази ситуация допринесоха и преструктурирането на аграрното производство и други причини. Време е да се направят решителни промени в учебния план и учебното съдържание, които да приведат образованието в съответствие със ситуацията и нуждите на страната в момента. Трябва да се осъвременят методите на преподаване, като се наблегне на активното участие на студента в анализа на животновъдството и вземане на правилно решение. Трябва да се осигурят съвременни учебници и стажуване в добри ферми. Налагат се много промени. Днес е много важно пред студентите да бъдат разкрити ясно и аргументирано нуждата и големият неизползван потенциал за развитие на животновъдството, начинът, по които може да стане това, да бъдат мотивирани за образование в тази посока, за да реализират целите ѝ.

 

Автор: Мариела Илиева
Целия материал четете в брой Юли 2016



ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
Иновативно и печелившо земеделие с продуктите на Corteva Agriscience™
Компанията залага на иновации и био решения – това стана ясно на Портфолио Фарм край добруджанското село Победа

Атрактивни попълнения в портфолиото на Nuseed при слънчогледа
Компанията излиза и с нови култури – карината и тръстика

Листните торове на Лебозол® – сигурност и ефективност при климатични промени
Ефективното редуциране на азотното хранене ще бъде все по-важна тема в следващите години

Деница Иванова: Изкупната цена на малините за преработка падна двойно в сравнение с миналогодишната
Пазарът на малини и ягоди за прясна консумация постоянно расте

 

София, жк. Лозенец,
ул. "Червена стена" 46
тел: 0700 200 63

e-mail: office@agrocompass.bg