Български краставици и домати, произвеждани във високотехнологична, модерна и скъпа, но и „умна“ оранжерия с контролирани условия, на площ от 55 дка. Това е семейният бизнес на Антон Андронов, стартирал през 2016 г. Тогава предприемачът имал по-големи очаквания за развитието на тази дейност, но днес признава: „Ако сега трябва да започна, сигурно не би се захванал.“
Причините са комплексни – по думите му „няма пазарни правила, няма структурирани борси, има сива икономика и нелоялна конкуренция, и не на последно място по важност - все още е висока себестойността на зеленчуците заради ръста в цените на торовете.“
Андронов заяви, че себестойността е близо до продажната цена, която за краставиците и доматите е около 2 лв. и не остават средства за инвестиции и подобряване на производството. В оранжерията произвеждат зеленчуци от февруари без прекъсване. През зимата е било трудно да се справят с високите енергийни разходи, а пък летните високи температури са причина за намаляване на добивите.
„Работим на ръба. Предстои зимно производство – нямаме яснота какви ще бъдат енергийните разходи.“
Производителят споделя, че подпомагането не е достатъчно – по обвързаната подкрепа са получавали около 65 000-70 000 лв., но за тази година ще бъдат по-малко, твърди той.
95 процента от продукцията се реализира в големите търговски вериги. „Поне имаме осигурен пазар и това е единствената сигурност в нашия бизнес. Производството е сертифицирано по GlоbalG.A.P, като търговските вериги правят допълнителен контрол на продукцията.
Българската стока е съвсем прясна и е дразнещо, когато по пазарите вносът се представя като българска продукция“, споделя още производителят.