Увеличаване на биоплощите и потреблението на биопродуктите - как тези големи европейски амбиции намират отражение у нас. За съжаление, в страната ни има низходяща тенденция през последните години – през това лято само за два месеца около 200 души са се отказали от биоземеделието, заяви Стоилко Апостолов, управител на фондация Биоселена, в предаването „Брюксел в превод“ по АГРО ТВ.
По думите му целта на България е да достигне 5% биоплощи до 2025 г. Ако това не се случи, на страната ни ще бъдат наложени санкции. По-дългосрочната ни амбиция е достигане до 10% биоплощи до 2030 г., което изглежда още по-трудно на фона на тенденциите у нас. Европа иска 25% биоплощи, а ние не можем да минем 2%, аргументира се Апостолов. Дори и да нямаме достатъчно потребление на биопродукти у нас, имаме перфектни условия за износ, смята управителят на фондация Биоселена.
Според него има реална опасност да не бъдат напълно усвоени 400 млн. евро, които са заложени за подкрепа на биопроизводството в Националния стратегически план. В случая тези пари няма да бъдат загубени, а ще бъдат пренасочени към други направления, посочи Апостолов.
Как да се обърне тенденцията за увеличаване на биоплощите у нас – темата е дискутирана многократно през годините, едно е ясно – финансовите стимули не са достатъчни, необходима е целенасочена политика на държавата.
Определено се наблюдават положителни индикации през последните месеци у нас по отношение предприети действия за популяризиране на биоземеделието. Тази година по случай Европейския ден на биоземеделието в края на септември се проведе Седмица на биохраните с тематични дегустационни щандове в 10 магазина на 2 търговски вериги в София, както и Дни на отворените врати в 6 биологични ферми и преработвателни предприятия на територията на страната.
През ноември МЗХ стартира мащабна информационна кампания в цялата страна „Призвание: БиоЛогичен!“ Инициативата се проведе съвместно с Национална служба за съвети в земеделието, Главна дирекция „Земеделие и регионална политика“ и Областните дирекции по земеделие. Събитията обхванаха 56 населени места.
Информационната кампания имаше за цел да популяризира биологичното производство и да се привлекат повече фермери за преминаване от конвенционално към биологично производство.
По време на събитията участниците бяха запознати с основните правила при биопроизводство и възможностите за подпомагане по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони (2023-2027 г.).