Ракия от рози, орехов ликьор, българско бренди и люта ракия бяха само част от уникалните плодови дестилати, които можеха да бъдат дегустирани по врeме на първия Балкански фестивал на ракията, провел се в края на 2013 г. Оригиналната проява беше открита подобаващо – с българска фолклорна музика, а Димитър Туджаров-Шкумбата „подгря“ посетителите с порция тематични вицове и анекдоти. След официалната част гостите на високоградусния форум се запознаха с богато разнообразие от ракии, както и с най-новите дестилати на десетки балкански производители. За първи път бяха представени уникална ракия, отлежала 12 години, българско бренди и мирабелова ракия, която се приготвя от много сладки жълти сливи. Сред редките ракии на изложението в София бяха дестилати от череши, круши, ябълки, кайсии, както и много характерната за Сърбия ракия от дюли. Гостите на фестивала опитаха и разнообразните анасонови напитки от съседните Гърция и Турция, популярна македонска ракия и плодови дестилати от Сърбия. „Визията ми за това събитие е то да стане традиционно и ако сега в него участват 70-80% от българските производители на ракия, в бъдеще да станат 100%“, каза в интервю за „АгроКомпас“ Ивайло Жеглов, управител на Експо Тим ООД, организатор на фестивала. „Освен това очаквам участниците от балканските държави да станат по-активни, като се включат представители и от Хърватска и Румъния, които засега липсват. И не само с по една или две фирми, а доста повече. Така че наистина да имаме голямо разнообразие на предлаганите видове напитки.“
Идеята за организирането на ракиения форум не дошла спонтанно на Ивайло Жеглов. Той от дълги години колекционира различни ракии, обикаляйки по света. И тъй като все пак се занимава с организиране на изложения, един ден решил да превърне хобито в работа. Така колекционерската му страст се превъплътила в изложение на ракии, чието първо издание предизвика силен интерес. „Радвам се и съм благодарен на фирмите, които ни подкрепиха, и наистина се гордея с това, което се получи“, не скри удовлетворението си г-н Жеглов. По отношение на ракията, според него на европейския пазар липсва активността на българските производители. „Те доскоро имаха спънки с акцизи, а и доста други държави имат рестрикции по отношение на алкохола. Но така или иначе, ходейки по изложения в Германия и Англия, забелязвам, че българската ракия вече се намира по рафтовете на определени магазини.“ Така че ще научим, ако не света, то поне Европа да пие ракия, пошегува се г-н Жеглов. „Забелязва се следната тенденция – всеки производител се стреми да наложи най-атрактивния си и качествен продукт като флагман, да създаде ракия, която да „дърпа“ останалите, с дизайнерска бутилка и скъпа опаковка. И когато познавачите опитат и се убедят в качествата на тази ракия, вече по друг начин гледат на производителя, на дестилерията и т.н.“