- В контекста на съвременните проблеми на земеделието у нас аграрното образование необходимост ли е или просто търсена реализация в този сектор?
- Земеделското производство не е това, което са мислили хората в миналото. То непрекъснато се променя – както производството, така и съобразяващото се с тези промени аграрно образование, което трябва да се развива изпреварващо. Ние трябва да сме крачка напред с обучението.
- Как става това?
- Първо, поддържаме широк контакт с водещи университети от цял свят и фирми на агробизнеса в секторите растениевъдство, животновъдство, селскостопанска техника не само в България, но и извън страната. Да не говорим за туризма. Нашите студенти се обучават в аграрен туризъм при водещи фирми и това е от десетина години.
- Коя специалност е най-атрактивна тази година например?
- Традиционно най-висок е интересът към туризма и за едно място за тази специалност и тази година кандидатстваха от 14 до 16 души. Така е и за икономиката. Интересно е, че тази година за първи път още при първо класиране се запълниха местата по декоративно градинарство. Това е нова специалност, а по принцип от стартирането до утвърждаването на всяка специалност се иска време. Трябва да завърши поне един випуск, за да се направи анализ за нейната ефективност като образование. Освен това голяма част от нашите студенти осъществяват стажовете си във водещи фирми и ферми в Европа.
Близо 60% от тях провеждат летните си практики в чужбина. Това е по силата на договорни отношения на университета ни с чуждите фирми и работата по различни програми. Студентите ни работят в Англия в различни ферми – и за растениевъдна, и за животновъдна продукция. Така се трудят и в Холандия, и в Дания, и в Германия. Това им позволява да бъдат коректив на нашето обучение, защото виждат как се учи там. Много често стават коректив и на нашето земеделско производство. Те виждат някои слабости, които са както в организацията и в обслужването на селското ни стопанство, така и в самия асортиментна различните продукти, които се произвеждат в дадена ферма. Това ни позволява да направим точна картина по какъв начин да градим стратегията на обучението в Аграрния университет в Пловдив.
|