Четете онлайн списание Агрокомпас
Безплатен е-майл бюлетин
Материали със свободен достъп
Home Search E-mail us
БългарскиАнглийски
ТЪРСИ В СТАТИИТЕ

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Сряда, 03 Септември 2014

Юли 2014

Предишен | Следващ
КАТАЛОЖЕН № 1053

ЗА ПОТРЕБИТЕЛИ

  РУБРИКИ

АГРО НОВИНИ


Рубрика: Предприемачество Брой: Април 2013
Симеон Тодоров: За да печелиш от кошери, ти трябва стратегия
Защо в България няма пчелари-милионери

Симеон Тодоров: За да печелиш от кошери, ти трябва стратегия

print

e-mail facebook

Софиянецът Симеон Тодоров определено е от хората, които разбират от пчели. Всъщност разбира от много неща, но пчеларството е може би най-голямата му страст. За навиците на медоносните насекоми и българските пчелари може да ви говори с часове. Обосновано и научно. Вече 10 години Симеон Тодоров се е посветил на идеята да стане печеливш пчелар. Обиколил е света, изследвал е най-успешните практики в бранша в различните страни и на тяхната база е разработил своя философия по въпроса за взаимната полза, която могат да си носят хората и пчелите. Надгражда я с аргументирана нова концепция за пчеларството у нас, за чиято цел пък създава и вече произвежда специални кошери. Преди това се е занимавал с няколко вида бизнес – от търговия до най-различни производства: на колбаси, машини и други подобни. „Станах пчелар, защото ми омръзна да се разправям с хора. Това е една от основните причини. Когато нещата опрат до хората, стават много сложни и обикновено не се получават. Затова реших да си хвана живота в ръцете и заложих на пчеларството.”

В момента Симеон Тодоров има повече от 1300 кошера, но е населил с пчели само 300 от тях, защото според него няма смисъл човек да гледа много кошери. „Първоначално и аз се подведох по логиката: от един кошер получаваш 20 кг мед, ако имаш 100 – вадиш два тона мед, а ако кошерите ти са 1 000 – ще прибираш 20 тона мед. Да, ама не! По тази схема направих пчелин с 1 000 кошера. Резултатът беше, че в продължение на две години загубих около 400 000 лв. За да ме разберете, ще ви го обясня така: оказа се, че в България нито кошерите са кошери, нито пчелите са пчели. Накрая зарязах всичко и обиколих света, за да видя защо пчеларите в другите страни имат успех, а ние – не. Оказа се, че причините за това са две. Първо – нашето пчеларство съществено се различава от това в другите страни, и второ – у нас пчелните продукти се изкупуват много евтино. Мой колега се върна съвсем скоро от Нова Зеландия и сподели, че там срещнал пчелар-милионер. Ако вие намерите пчелар-милионер в България, аз ще ви дам 2 милиона.”

На мига се простих с идеята за двата милиона, защото и без да обикалям по села и паланки съм наясно, че толкова забогатял от пчели фермер у нас няма да открия. Затова се опитах да разбера от моя събеседник къде според него се крие ключът към успешното пчеларство. Във всеки един район пчеларството е различно, обоснова се Симеон Тодоров. „Пчелите летят в определени периметри: за прашец до 6 км и за мед – до 3 км. Това означава, че пчеларят трябва да се настрои с пчелите си според обстановката в съответния район. Затова навсякъде по света пчеларството е организирано по различен начин. Няма рецепта. Има държави, в които температурите не падат под нулата и там пашите са много по-продължителни. Има места, където е вечна пролет. Но това, което най-много ме притесни е, че докато всяка държава и всяко едно пчеларство се настройват към конкретните условия в района си, ние българите просто сме прекопирали италианската система и сме решили, че така трябва да бъде: щом там пчеларите имат големи приходи, и тук ще е така. Наистина, и в България има особено подходящи за пчеларство области – поречието на р. Дунав, около Черно море, областите Ямбол, Стара Загора и Плевен, където от кошер наистина могат да се извадят 100, дори 120 кг мед. Но в Северозападна и Югозападна България, например, както и по поречието на р. Струма не може да откриете пчелар, който да вади такова количество мед и никога няма да намерите. Разковничето е другаде: пчелите произвеждат много продукти. Българинът ползва един от тях и това е медът. Защо? Защото може да оставите пчелите без всякакви грижи и ако е сполучлива годината, ще съберете мед. Но трябва да се разбере нещо важно –

едно е пчеларство за хоби, друго е като бизнес

На въпроса ми каква е разликата г-н Тодоров отвърна също с въпрос: „Вие ако си купите цигулка, ще станете ли цигулар? Или, ако си купите кошер, ще станете ли пчелар? Защото пчеларството няма нищо общо с кошера. Вие може да имате много или малко кошери, но това дали сте добър пчелар не се решава от бройката на кошерите. Това е грешката в България – всички мислят, че най-голям пчелар е този, който си купи най-много кошери. А това е смешно.”

 

Автор: Валери Станев
Целия материал четете в брой Април 2013



ПОСЛЕДНО ДОБАВЕНИ ВСИЧКИ...
Българските Местни инициативни групи догониха европейските си партньори
Стефан Спасов – началник на Отдел „Мерки по ОС 4“ към Дирекция „Развитие на селските райони“ в МЗХ

БАТА АГРО налага правилата на добрата търговска практика
Веселин Генев, председател на УС на Българската асоциация на търговците на агротехника и управител на фирма Оптиком

Предлагаме качествени продукти и услуги на добри цени
Любомир Занев, търговски директор на Агромашина Груп

Защо агробизнесменът Павел Стоименов избра комбайните New Holland
От самото начало съм с New Holland и така ще продължим, категоричен е фермерът

 

София 1330, бул. "Възкресение" №1
Тел: 00359 2 920 20 64;
00359 2 920 20 63
Факс: 00359 2 822 13 17
e-mail: office@agrocompass.bg