- Г-жо Суркова, разкажете за тази толкова фамозна връзка на Момчиловци с Китай?
- Така е, Момчиловци е по-известно в Китай, отколкото в България. Смело мога да кажа, че няма китаец, който да не знае за Момчиловци заради киселото мляко, което се продава с изображение на мома родопчанка и надпис Момчиловци. Най- важното е, че го има върху колите, които разнасят киселото мляко по улиците на Шанхай до китайските супермаркети. Такива реклами могат да се видят и в самолетите. Така покрай китайците и светът научава за Момчиловци. И тук няма никаква митологизация. Всъщност, мит за китайците е село Момчиловци. За тях то е символ на дълголетието.
- Откъде дойде тази легенда?
- Преди 2009 г. шанхайски експерти започват да проучват места на планетата, където има дълголетници. Така попадат на Родопите и по-специално на село Момчиловци. Вдигат се и пристигат в селото. И остават пленени от небето, звездите, месечината, високите гори, дъхавите поляни, овцете... Най-вече от усмихнатите хора. И така между Момчиловци и Китай пламва любов от пръв поглед.
- А киселото мляко?
- Гостоприемните родопчани показват всички тънкости в правенето на кисело мляко. Защото китайците прочели, че всъщност именно българското кисело мляко удължава живота. След като научават всичко, което им трябвало, се връщат в Шанхай и решават да приложат наученото на практика. Разказват във филмчета и по всякакви възможни начини за мистичното село Момчиловци, където живеят дълголетници.
- Всъщност те, за да продават кисело мляко, трябва да купят правото от японската фирма...
- Така е, но те не продават точно кисело мляко, а млечни напитки, които наподобяват киселото мляко. Но са подсладени, защото на китайците им е трудно да приемат от първия път киселичкия вкус. Кръщават напитките Момчиловци. Всички тези неща прави китайската държавна компания „Bright dairy”.