Общините и държавата трябва да дадат рамо за просъществуването на фермерските пазари. Това особено важи по отношение на административните облекчения, както и на таксите, които общините вземат за този вид пазари. Това е тезата, около която се обединиха участниците в дискусията, посветена фермерските пазари, инициирана от Фондация Биоселена с председател Стоилко Апостолов.
В събитието участваха, освен организатори на фермерски пазари с опит в последните години, сред които Николай Генов и Гергана Кабаиванова, така и земеделски производители, представители на Българската агенция по безопасност на храните, МЗХГ и община София.
На нула сме
Стоилко Апостолов, един от инициаторите за създаване на Наредбата за директни доставки – известна като Наредба 26, която всъщност позволява на фермерите да преработват храни от животински продукти и да ги продават, изнесе данни, свързани с разходите по организацията на един фермерски пазар. Според него 11 500 лв. е първоначалната инвестиция за участие в такъв пазар. Между 100 и 200 лв. са необходими за еднократно участие. Стоилко Апостолов подчерта, че около 26 хил. лв. са нужни, за да организираш пазар на улицата. Те са необходими за шатри, маси, хладилни витрини, покривки, разклонители, лампи и др. Разходите за едно събитие там са 927 лв., а приходите - 828 лв. Също така, приходите от наем на площ от пазара пред МЗХГ възлизат на 610 лв, а разходите - на 547 лв.
|